نقد و بررسی فیلم “شب اول هجده” چهارشنبه ها در فیلم کانون نما

[ad_1]

ایسنا/ هرمزگان مرکز ساماندهی جهاد دانشجویی دانشگاه هرمزگان در قالب یک اقدام فرهنگی در چهارشنبه های سینمایی هر هفته یک فیلم را همراه با نقد و بررسی آن به نمایش می گذارد که این هفته شاهد اکران این فیلم در اولین شب از هجدهمین سالگرد آن بودیم.

«اولین شب هجده سالگی» به کارگردانی حامد تهرانی و با بازی ژاله صامتی، بهنوش بختیاری و علیرضا استادی داستان دختری به نام «هدی» است که در هجدهمین سالگرد تولدش توسط برادر دوستش به قتل می رسد و در تلاش است تا قصاص کند. ادامه داستان مادرش

پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی با حضور دو تن از کارشناسان حقوق و ادبیات برگزار شد که در ادامه به آن می پردازیم.

دکتر رضا هاشمی زاده، دکترای علوم ارتباطات و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد بندرعباس در نشست نقد و بررسی این فیلم با اشاره به محتوای غنی فیلمنامه و دریافت جوایز مختلف بین المللی گفت: آنچه در داستان به چشم می خورد در تمام جهات از قبل در طول روایت اصلی است. مثلاً از داستان سلیمی که از تبار است برای تقویت داستان استفاده می شود.

وی افزود: اصل داستان درباره طرح «مادر» است، مادری مستاصل و درمانده که تمام زندگی خود را صرف تولید دخترش می کند، اما در اولین شب هجده سالگی خود در یک حادثه و ماجراجویی گم می شود. و برخلاف 15 دقیقه ابتدایی فیلم که بسیار لطیف است، حالات روحی دخترانی شاد و پر از امید و آرزو را نشان می دهد که ناگهان با مرگ “هدی” اولین گره داستان ایجاد می شود.

خواندن
آموزش کوچینگ کتاب آموزش کوچینگ فروشگاه عطران

این کارشناس و منتقد گفت: پس از مرگ هدی، داستان وارد مرحله جدیدی می شود که بار حقوقی و قضایی دارد و در ادامه و تا پایان داستان شاهد نقش برجسته و تاثیرگذار مادر هستیم و خانم. صالحی تا زمانی که با مراجعه به قبر دخترش با سلیمی حساس به ارغوان یا احساس مسئولیت در قبال آینده دوستان هدی با اشاره به قول ها و نقل قول های قبلی، نقش مادری را رها نمی کند.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه کل داستان حول محور مادری می گذرد که در اوج ناتوانی تصمیم بزرگ برای بخشش می گیرد، تصریح کرد: در این فیلم مادری را می بینیم که بین قصاص و گذشت مردد می شود و در دوراهی سختی قرار می گیرد. با این حال، تجلی صفات و ارزش های مادری در نهایت او را به بخشش تشویق می کند.

هاشمی زاده با اشاره به وجود برخی ایرادات صوری و حقوقی در این فیلم گفت: در مجموع فیلمنامه خوبی با کارگردانی قوی داشت و دیدیم که ژاله صامتی در نقش مادری درمانده و دلسوز که نقش و وقار را ایفا کرد، نقش فوق العاده ای ایفا کرد. از یک مادر خوب.” و بازیگران زن که گران قیمت نبودند نیز به خوبی از پس نقش خود برآمدند.

ابوذر سالاری فر، دکترای حقوق جزا و جرم شناسییکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد بندرعباس و وکیل پایه یک دادگستری در این جلسه با بیان اینکه اصل ماجرا روایتی است که منجر به ترور و صدور حکم قصاص می شود، گفت: و اگر حکم اجرت المثل صادر شود. در این صورت صادر خواهد شد یا خیر.

خواندن
همکاری با جهاد دانشگاهی برای خدمت به جامعه کارگری

وی ادامه داد: طبق قانون مجازات اسلامی سه قتل (قتل عمد، شبه عمد و سهو محض) در قانون پیش بینی شده است که طبق ماده 290 قانون مجازات اسلامی، قتل عمد پیش بینی شده است. زیرا در سه مورد.» فیلم روایتی چالش‌برانگیز و ظریف را ارائه می‌کند که در آن شخصی بدون عمد و برنامه‌ریزی قبلی مرتکب قتل می‌شود، در اینجا طبق تعریف و دستور قانون، تمایل به قتل عمدی دارد.

وی ادامه داد: طبق قانون اگر عملی کشنده باشد قتل عمدی است که اشاره به ماهیت عمل دارد یعنی شدت ضربه و کیفیت آن ملاک قاضی برای نتیجه گیری و صدور حکم است. . سالاری فر گفت. در داستان شاهد خشم پسری به نام سامان هستیم که بر اثر عصبانیت و بدون قصد قبلی منجر به مرگ انسانی می شود که قتلی شبه عمد و در واقع نیت فیلم محسوب می شود. . به ماجرای دیه و قصاص می پردازد.

این کارشناس قضایی و حقوق جزا گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی در صورت احراز قتل عمد و صدور حکم قصاص برای اجرای حکم، در صورتی که جنسیت مقتول زن و قاتل مرد باشد، پرداخت خواهند کرد. برای اجرای حکم قصاص

وی ادامه داد: در این داستان، مادر قیم صف محسوب می‌شود، اما اگر پدر زنده باشد، نظر او نیز صادق است. برای اجرای حکم جریمه می پردازیم.

سالاری فر با اشاره به اینکه آیات، روایاتی که در مورد قصاص وجود دارد، خاطرنشان کرد: آیات، روایات و فقه تنها اصل قصاص را پیش بینی کرده و به کیفیت آن نپرداخته اند، به طوری که در بسیاری از کشورها قتل عمد در انواع مختلف طبقه بندی شده است و وجود دارد. مجازات های مختلف از هر نوع که انتقاد جدی به قانون مجازات کشور است.

خواندن
چگونه یک آهن اسفنجی را بدون خرج کردن دست و پا اجاره کنیم

وی با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح این قانون گفت: قتل هایی که بر اساس طرح فوق با تهیه سلاح یا جریحه دار کردن احساسات و افکار عمومی شکل می گیرد باید از قتل های تصادفی که از روی عصبانیت و عصبانیت آنی صورت می گیرد جدا شود. تغییراتی را در میزان مجازات صادر شده اتخاذ کرد. در چنین حالتی می توان حبس طولانی مدت را جایگزین قصاص کرد چرا که بسیاری از خانواده ها دلیل اصرار بر قصاص قاتل را حبس کوتاه مدت می دانند که نمی تواند خشم و نفرت آنها را درمان کند.

این استاد دانشگاه آزاد در پایان بر تأثیر هنر بر فرآیندهای اجتماعی تاکید کرد و گفت: وقتی قوانین و احکام دادگاه ها در زبان و ادبیات حقوقی مطرح می شود جنبه های اجتماعی آن نادیده گرفته می شود اما وقتی در قالب هنر نمایشی و دراماتیک ارائه می شود. ساختگی نوشته شده است که ما هنجار حقوقی را در بافت اجتماعی آن می بینیم و آن را به صورت ملموس درک می کنیم.

گزارش احمر دهقانی، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

[ad_2]
منبع

مطلب پیشنهادی

لیبل گلاسه چیست Copy (5) Copy

��������� �ǁ ����� ���� ����� �ǁ ���� ����� ������ ����� ������ �� �� ���� ����. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *